OPETUS

KAKSIKIELISYYS

2015


 

Jos/kun/mikäli suomalaista koulujärjestelmää sujuvoitetaan tulee mieleen järkeistää infralogistiikka.

 

Miksi fyysisesti kaksi koululaitosta?

 

Pitääkö olla kahdet koulutuslinjarakenteet Suomen kansalaisille?

 

Järjellistä on, että kaikkien koulukkaiden opinahjot ovat "samoissa kuorissa"; samoissa rakennuksissa.

Joissa - voi olla - eri luokat erikielistä opetusta varten. Samassa rakennuksessa.

 

Ylimenokausi on pitkähkö koska on niin monella rannikkopaikkakunnalla kahdet koulutustilat - pienenä erona ainoastaan opetuksen pääkieli.

Onko meillä - varsinkaan nyt - siihen varaa? Kysyy oppimaton...

 

Huomattu on, että taloudellisessa ahdingossa olevan maan monet kunnalliset sekä valtiolliset rakennustilat tontteineen ovat jääneet tyhjiksi ja käyttämättömyyttään pilaantuvat korjauskelvottomiksi. Niille vain on kehitettävä uusiokäyttöä järkevällä saneerauksella.

 

Tämä "ylimääräiset koulut" - kummankielinen nyt sitten irrotetaan kouluhallinnosta - eivät tuo merkittävää muutosta tuohon "hylättyjen rakennusten" ongelmaan.

 

 

Vielä käytännön vihje:

Oletettavaa on alkuvuosina, että tulee välituntipihakärhämää kielipoliittisin (:-] perustein.

Ratkaistaan tämä brutaalisesti: rettelöijä siirretään toisenkieliseen luokkaan ainakin lukukaudeksi.

Siinä sopeutuu..

Lisäbonuksena, että kun siirrettyjä sopeutumattomia on riittävästi niin meillä on sitten "sekaluokkia". Ja koko kieliongelma on ratkaistu !

 


(TAKAISIN)