ELOKUVA <-> KIRJA


2018

 

Elokuva

Elokuva tarjoaa valmiimman; valmiiksi valittuja detaljeja; ymäristö, esineet, oheisihmiset, sää etc. kertomastaan aiheesta.

Nämä ovat ohjaajan näkemys aiheesta, sen käsittelystä sekä rekvisiitasta jonka katsoo aiheelliseksi elokuvan teemaan ja olemukseen.

Apunaan melkoinen "lauma" ammattilaisa jotka hiovat vähemmän tei enemmän ohjaajan näkemystä kuvallisesti että äänimaisemaltaan.

Et; emme  edes lukemaan niitä kaikkia jjotka ovat olleet mukana tekemässä tätä eloluvaa ja siten mainittu jälkitekstejä montako osatekijää on ollut luomassa elokuvaelämystä.

 

Jotkin ohjaajat sentään hallitsevat tämän mestarillisesti. Mutta heitä on harvoja.

 

Useimmat ohjaajat ovat oman keskikertaisuutensa lumoissa päästessään tekemään elokuvaa julkiseen levitykseen. Ja heillä on vielä rahoittajan rajoitukset taustallaan etteivät voi toteuttuaa villeimpia visioitaan. Ehkä hyvä näin.

 

Katsojan ja ohjaajan elämännäkemykset todennäköisimmin poikkeavat toisistaan.

 

Hän voi kokea katsomistilanteen olevan jotenkn "väärä" omien olettamustensa suhteen. Hänhän näkee ohjaajan käsityksen kohtauksesta.

 

 

Kirja.

Kirjaan ei voida sisällyttää KAIKKIA detaljeja, asioita joita voidaan näyttää "epälineaarisesti" elokuvan kuvassa. Kirja ei yksinkertaisesti "riitä" kertomaan; selittämän kaikkea mitä tapahtuu juuri siinä kirjan kohtauksesa. (ainoa tietämäni poikkeus on kuulemma kalle Päätalon romanissa jossa henkilö pukeutui housuihinsa seitsemän (7) sivun kertossa juuri siitä).

 

Mutta kirjan lukijan mielessään HÄN tuottaa ja muovaa tapahtumaympäristöä omaehtoisesti siten kuin hän; hänen tietonsa ja kokemuksensa kirjailijan luonnehtimasta tilanteesta ja henkilöistä mitä kirjassa ei tarkoin sanonta; kerrota.

Nämä lukijan olettamukset joita kirjailija ei määrittele jäävät lukijan mielikuvituksen eli omien kokemusten olettamusten hahmottelemaksi taustaksi kirjan juonelle, tapahtumaympäristölle  ja ihmisille.

Ne; niiden täytyy tuntua todenmukaisimmilta kuin elokuvan "valmisympäristö".

Joten: kirja tuntuu - tosella tavalla - todenmukaisemmaalta kuin elokuvien "valmiit kehykset".

Tämä on hänen; lukijan oma oikea käsityksensä tapahtuma-asiassa!

 

Siksi ja siten lukija 'samaistuu' helpommin kirjailijan luomaan ja tarkoittamaan tapahtumatilanteeseen lisäämällä omakohtaisia käsityksiä, tietoja ja olettamuksia kertomuksen ympärille. Joka siten tuntuu lukijasta todellisemmalta kuin elokuvamaisema.

Mitä enemmän katsoja tuntee tapahtuma- ja asiaympäristöä sen vaativampi katsoja on hän.


ETUSIVU